Ekologia na co dzień

Międzynarodowy Dzień Ziemi, najbardziej znane i najczęściej obchodzone 20 kwietnia święto ekologiczne, zwykle poświęcone jest zakazom i nakazom: nie zaśmiecaj, zakręć kran, zgaś światło, szanuj lasy, oszczędzaj wodę, weź siatkę na zakupy… W respektowaniu ich biorą udział wszyscy, którym nie jest obojętny los Ziemi i wygląd naszej wspólnej przestrzeni.

Chcielibyśmy zachęcić, Was Drodzy Czytelnicy, do celebrowania tego święta także w inny sposób i nie tylko od święta. Byście poświęcali czas na obcowanie z przyrodą, na refleksję, jak bardzo jest ona dla nas ważna i fascynująca. Czasem warto usiąść na skraju lasu, dotknąć trawy, wsłuchać się w śpiew ptaków i zapatrzeć się… Zachęcajmy dzieci, żony, mężów, znajomych do wyjścia z domu, by lepiej zaprzyjaźnić się z przyrodą… Człowiek stanowi jedność ze środowiskiem przyrodniczym i jeśli się od niego odcinamy, to tak, jakbyśmy odcinali sobie jakąś część ciała. Dzięki edukacji globalnej prowadzonej w szkołach i na różnych kanałach telewizyjnych, w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci zmienił się sposób rozumienia i doświadczania przyrody przez dzieci, które są świadome globalnych zagrożeń dla środowiska naturalnego. Jednak, czy ich bliska relacja z przyrodą nie odchodzi w zapomnienie? Eksperci coraz częściej alarmują: cierpimy z powodu deficytu kontaktu z naturą. Zachwyca nas atrakcyjność wirtualnego świata. Brak czasu, być może i świadomości, że dla naszego zdrowia kontakt z przyrodą jest bardzo istotny, sprawia, że cierpimy na bezsenność, dokucza nam kręgosłup, dzieci są nadpobudliwe, cierpią na krótkowzroczność, czy inne choroby, a ponadto…„czegoś im brakuje”. Gdy młody człowiek dorasta bez kontaktu z przyrodą, powstaje luka, której nie da się wypełnić czymś innym.

W kwietniu br. specjalnie dla wszystkich uczniów przygotowaliśmy mały projekt edukacyjny „Ziemia jest też moja”. To właśnie dzięki lepszej świadomości dzieci i ich codziennym drobnym wyzwaniom, wspólnie możemy uczynić Ziemię miejscem lepszym do życia. Zadaniem dla uczniów, było stworzenie kalendarza ekologicznego. Drobne, ale jakże szlachetne działania na rzecz przyrody, należało wdrażać w codziennym życiu i zapisywać każdego dnia… Formy dokumentowania i pomysły były różne. Na pewno cel był taki sam: recepta na zdrowie naszej planety i nas samych. Miejmy nadzieję, że wykonane rodzinne kalendarze będą inspirować odbiorców do zmiany codziennych nawyków na bardziej ekologiczne.

Niech słowa Jana Pawła II, wygłoszone w 1999 roku przypomną mieszkańcom Ziemi o tym obowiązku i będą dla nich drogowskazem:

“Piękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeśli kochacie tę ojczystą ziemię, niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi! Zwracam się w szczególny sposób do tych, którym powierzona została odpowiedzialność za ten kraj i za jego rozwój, aby nie zapominali o obowiązku chronienia go przed ekologicznym zniszczeniem! Niech tworzą programy ochrony środowiska i czuwają nad ich skutecznym wprowadzaniem w życie! Niech kształtują nade wszystko postawy poszanowania dobra wspólnego, praw natury i życia!”

Drodzy Rodzice, bądźcie przewodnikami Waszych Dzieci po świecie przyrody, nauczcie ich dbać o nią i obcować z nią na co dzień…bądźmy dobrej myśli, że deficyt natury naszym dzieciom nie grozi.

Gratulujemy Rodzicom uczniów: Zuzi Pszczoły z kl. Ia, Kingi Opolskiej z kl. IIIa, Emilii Opolskiej z kl.6a, Macieja Sołygi z kl. 6a oraz Edwarda Korbusa z kl. 8b. Poniżej zamieszczamy najlepsze rodzinne kalendarze ekologiczne w/w uczniów Szkoły Podstawowej w Garbowie im. Marii Konopnickiej oraz podejmowane przez nich działania.