JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ DO NAUKI – 18 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW.

Trudno Ci się zmotywować do nauki? Przedstawię Ci 18 sprawdzonych strategii, których używają uczniowie odnoszący sukcesy, aby zmotywować się do nauki.

  1. Odkryj dlaczego odkładasz naukę.

Odwlekanie nauki to złożony problem, który może mieć wiele różnych przyczyn. Oto niektóre z nich: jesteś przekonany, że praca domowa przekracza twoje możliwości, okładanie pracy domowej to bunt przeciwko rodzicom lub nauczycielom, uważasz, że temat jest nudny, czekasz na „idealny” moment na rozpoczęcie, zadanie stało się tak przytłaczające, że nie wiesz od czego zacząć. Zrozumienie dlaczego zwlekasz  i odkładasz naukę, jest pierwszym krokiem do uzyskania motywacji. Poświęć trochę czasu na zastanowienie się, co sprawia, że odkładasz naukę.

  1. Podziel naukę na etapy.

Często główna przyczyną odwlekania jest to, że zadanie, które jest do wykonania, wydaje się przytłaczające. Właśnie wtedy musisz podzielić naukę na etapy i części. Podziel każde większe zadanie na mniejsze porcje. Zaplanuj dokładnie ile z tych etapów zrealizujesz każdego dnia. Nagle nie masz już do czynienia z przerażającym zadaniem, a raczej serią możliwych do nauczenia fragmentów.

  1. Nagradzaj się.

Za każdym razem, gdy zrealizujesz jeden lub dwa etapy nauki, nagradzaj się krótkim okresem relaksu. Nagradzanie siebie krótkimi i przyjemnymi przerwami jest ważnym elementem techniki dzielenie nauki na etapy. Może to być: kilka minut ulubionej gry lub rozmowy z kimś bliskim na telefonie lub komputerze, krótki spacer lub aktywność ruchowa, gra na ulubionym instrumencie. Nagrody mają szczególna wartość, gdy realizujesz cele długoterminowe, jak np. długotrwała nauka do ważnych sprawdzianów czy egzaminów.

  1. Wypracuj nawyk nauki.

Jesteśmy istotami, którymi rządzą nawyki. Jeśli motywacja do nauki jest dla Ciebie wyzwaniem, możesz wykorzystać tę zasadę, aby pracowała dla Ciebie. Jak powinieneś się zabrać do wypracowania nawyku nauki? Pierwszą rzeczą do zrobienia jest ustalenie harmonogramu nauki. Pamiętaj jednak, że nawyki nie powstają z dnia na dzień. Badania wskazują, że uformowanie nawyku zajmuje zwykle od 20 do 30 dni. Musisz więc włożyć trochę pracy, zanim ta technika przyniesie efekty.

  1. Miej jasność co do tego, dlaczego chcesz się uczyć.

Jednym z najlepszych sposobów na zmotywowanie się do nauki jest bardzo jasne określenie, dlaczego chcesz się uczyć! Bo nigdy nie będziesz naprawdę zmotywowany, jeżeli nie będziesz dokładnie wiedzieć po co i dlaczego się uczysz. Zrób listę powodów, dla których chcesz osiągnąć dobre wyniki w nauce. Zadaj sobie pytania: „Po co i dlaczego się uczę?”, „Co mi da nauka i edukacja w przyszłości?” Sporządź własną listę powodów, dla których warto się uczyć i połóż ją przy biurku. Następnie, gdy poczujesz brak motywacji, przeczytaj listę jeszcze raz.

  1. Używaj map myśli, aby uporządkować informacje.

Bardzo prawdopodobne, że swoje notatki tworzysz w formie linearnej lub listy najważniejszych informacji. Klasycznym przykładem są notatki z zeszytach. W związku z tym używanie takich notatek może wydawać Ci się naturalne. Ale są chwile, kiedy mapy myśli są skuteczniejsze niż zapis linearny czy listy jako sposób porządkowania informacji. Kiedy tworzysz mapę myśli, odzwierciedlasz sposób, w jaki Twój mózg przetworzył i zorganizował informacje na określony temat. Stworzenie mapy myśli ułatwi Ci dostrzeżenie powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami informacji, „wymusi” opracowanie tematu i głębsze zrozumienie. Dzięki lepszemu opanowaniu materiału i pewności, że zrozumiałeś zagadnienie, będziesz otrzymywał lepsze oceny i miał więcej motywacji do dalszej nauki. Możesz stworzyć mapę myśli za pomocą zwykłego ołówka i kartki papieru. Możesz też użyć aplikacji SimpleMind.

  1. Uczyń „nudny” temat interesującym.

Kiedy trudno Ci się uczyć, ponieważ „przedmiot” jest nudny, zadaj sobie pytanie: „Czy temat jest naprawdę nudny, czy może tak mi się wydaje, ponieważ zamknąłem na niego umysł?” Podobno „Nie ma nudnych tematów, są tylko niezainteresowane umysły”. Jeśli uważasz, że temat jest nudny, spróbuj zająć się nim, zadając sobie pytania: „Kiedy opracowano te technikę lub teorię?”, „Kto to opracował?”, „Jaki problem rozwiązał?”, „Jak zmieniłby się dzisiejszy świat, gdyby nie istniała ta teoria lub technika?” Jeśli zadasz właściwe pytania, możesz uczynić każdy temat interesującym.

  1. Zrozum temat, a nie tylko go zapamiętaj.

Jednym z kluczy efektywnego uczenia się jest zrozumienie tematu, a nie tylko zapamiętywanie faktów. Fakt, w wielu sytuacjach wymagana jest nauka na pamięć. Ale ogólnie rzecz biorąc, im więcej lat spędzasz w szkole, tym bardziej oczekuje się od Ciebie zrozumienia relacji i powiązań między różnymi koncepcjami. Będzie to wymagało od Ciebie wykorzystywania istniejącej wiedzy do wyciągania wniosków, przewidywania lub konstruowania wyjaśnień. Zrozumienie tematu jest o wiele bardziej satysfakcjonujące, niż zapamiętanie go. Tak więc takie podejście do nauki jest bardziej efektywne i motywuje.

  1. Szukaj luk w swoim rozumieniu.

Jednym z powodów niskiej motywacji może być brak możliwości dzielenia się wiedzą z innymi i nauka w samotności. Warto znaleźć kogoś z kim będziesz na bieżąco dzielić się wiedzą, spostrzeżeniami i przemyśleniami. Zadawajcie sobie wnikliwe pytania, rozmawiajcie o tym, co było dla was najbardziej fascynujące – tak, by rozniecać ogień motywacji i chęć dalszego zgłębiania wiedzy. Zyskasz fantastyczną dźwignię motywacyjną i kolejny powód, dla którego warto się uczyć.

  1. Ucz się w krótkich seriach.

Badania pokazują, że uczymy się lepiej, gdy nauka przebiega w krótkich cyklach. Nazywa się to „nauka rozłożona w czasie”, a teoria, która za nią stoi, głosi, że mózg potrzebuje czasu na uformowanie trwałych śladów pamięciowych. Wspomnienia powstają poprzez tworzenie się nowych połączeń między neuronami. Aby te wspomnienia zostały utrwalone, neurony powinny pozostać niewzbudzane przez pewien czas, aby nie doszło do zakłóceń. Dlatego uczymy się lepiej w krótkich cyklach nauki. Takie podejście daje neuronom czas na „uformowanie” nowych wspomnień i wiedzy.

  1. Użyj techniki Pomodoro.

Jeśli potrzebujesz systemu do nauki w krótkich seriach, wypróbuj technikę Pomodoro. Oto jak zastosować technikę Pomodoro:

  • wybierz zadanie, nad którym będziesz pracować
  • ustaw minutnik na 25 minut – pracuj nad zadaniem
  • przestań pracować, gdy zadzwoni minutnik
  • umieść znacznik na kartce papieru/stronie
  • jeśli masz mniej niż cztery znaczniki kontrolne, zrób sobie przerwę od 3 do 5 minut, a następnie powtórz czynności od kroku 1
  • po 4 sesjach Pomodoro zrób sobie 15 – 30 minutową przerwę
  • narysuj linie przez 4 znaczniki i znacznik od nowa liczyć znaczniki
  1. Nie oczekuj, że będziesz czuł się zmotywowany cały czas.

Może to trochę dziwne ale jednym z najlepszych sposobów radzenia sobie z brakiem motywacji jest zaprzestanie oczekiwania, że będziesz czuł się zmotywowany przez cały czas. Faktem jest, że nikt przez cały czas nie czuje się zmotywowany. Dlatego nie licz i nie czekaj na motywację, aby wykonać swoją pracę. Czasami motywacji po prostu nie ma. Dlatego potrzebujesz wprowadzić rutynę i wypracować nawyki związane z nauką, takie podejście pozwoli Ci zawsze ograć brak motywacji.

  1. Ćwicz swój mózg.

Aby zmotywować się do nauki, musisz ćwiczyć swój mózg. Pomyśl o swoim mózgu jak o mięśniu. Nieustannie go ćwicz, nawet gdy się nie uczysz. Możesz to zrobić czytając, rozważając trudne problemy i rozwiązując zagadki, grając na instrumencie. Im większa różnorodność sposobów trenowania mózgu, tym silniejszy i bardziej elastyczny stanie się Twój mózg. Podobnie jak w przypadku treningu fizycznego, kluczową częścią treningu mózgu jest odpoczynek i regeneracja. Upewnij się, że śpisz co najmniej 8 godzin w nocy. Odżywianie to kolejny ważny aspekt treningu mózgu. Mózg potrzebuje pewnych kwasów tłuszczowych, aby optymalnie funkcjonować. A zatem jedz: orzechy, awokado, ryby, jagody, borówki, owoce, pestki np. słonecznika, dyni, warzywa, gorzką czekoladę.

  1. Zorganizuj swój czas.

Tworzenie harmonogramu nauki wpływa na poczucie kontroli, dzięki czemu będziesz czuł motywację. Oto kilka przydatnych kroków w tworzeniu harmonogramu nauki:

  • dla każdego przedmiotu zrób listę zadań, które musisz wykonać, aby przygotować się np. do testu
  • ułóż harmonogram nauki i zaplanuj godziny, które przeznaczysz na naukę
  • o ile to możliwe, wybieraj bloki czasowe, które są takie same każdego dnia (np. od 16.30 do 18.30), aby harmonogram nauki był łatwy do zapamiętania a uczenie stała się rutyną
  • stwórz dzienny plan zawierający listę najważniejszych zadań do wykonania na dany dzień
  • przejrzyj swój harmonogram nauki pod koniec każdego tygodnia
  1. Ucz się w grupie.

Wiele osób motywuje do nauki uczenie się w grupie. Oczywiście ważne jest, aby znaleźć odpowiednie osoby do tej grupy (max. 4). Powinny być ambitne, kompetentne i zmotywowane do nauki. Nauka w grupie to nie tylko sprawdzenie swojej wiedzy. Daje również każdemu w grupie poczucie odpowiedzialności. Kiedy uczysz się w grupie, możesz porównać swoje notatki z notatkami innych osób. Otrzymasz w ten sposób fantastyczną informację zwrotną. Będziesz mógł je również uzupełnić oraz przekształcić w o wiele lepsze notatki, niż kiedy sam byś je tworzył. Ponadto nauka w grupie wykorzystuje fakt, że każdy ma inne słabe i mocne strony. Jeśli jest problem, którego nie rozumiesz, istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś z Twojej grupy będzie w stanie Ci go wyjaśnić.

  1. Uczyń naukę aktywną, a nie pasywną.

Uczenie się pasywne to wielokrotne spostrzeganie lub odtwarzanie informacji, które chcesz zapamiętać. Opiera się na założeniu, że wystarczy ponownie przeczytać notatki, rozdział książki lub wysłuchać wykładu, aby przyswoić informacje. Jednak badania pokazują, że nie jest to najlepszy sposób uczenia się. Skuteczna nauka to nauka aktywna. Potrzebujesz przetworzyć informacje, które chcesz zapamiętać i zrozumieć. Pamięć to sieć wzajemnie powiązanych informacji, kiedy się uczysz musisz łączyć to, co już wiesz z nowym materiałem. Jeśli więc chcesz szybko i skutecznie nauczyć się nowego tematu, wykorzystaj jak najwięcej aktywnego uczenia się. Podczas nauki zadawaj sobie pytania: „Co to jest …?”, „Co to oznacza…?”, „Na czym polega …?”, „Jakie funkcje pełni …?”, „Dlaczego…?”, itp.

Przykłady aktywnego uczenia się:

  • znajdowanie zastosowań nowego tematu we własnym życiu
  • wykonywanie projektów grupowych
  • przeglądanie i komentowanie prac znajomych
  • myślenie o możliwych zastosowaniach koncepcji do problemów, które się pojawiają
  1. Zaplanuj relaks.

Może się to wydawać oczywiste, ale kiedy koncentrujesz się na nauce do zbliżającego się sprawdzianu, łatwo zapomnieć, że potrzebujesz również czasu na relaks. Kiedy przyswajasz nowe informacje, system pamięciowy potrzebuje czasu, aby je utrwalić na dłużej. Oznacza to, że potrzebujesz przerwy między sesjami uczenia się. Krótko mówiąc, musisz zaplanować relaksacje, aby naładować akumulatory i uczyć się efektywniej.

  1. Ćwicz regularnie.

Kiedy koncentrujesz się na nauce do sprawdzianu lub egzaminu, często nie masz czasu na ćwiczenia fizyczne. Jeśli to jednak możliwe, ćwicz codziennie od 20 do 30 minut. Regularne ćwiczenia są niezbędne, jeśli chcesz efektywnie się uczyć i zachować motywację. Aktywność aerobowa, taka jak pływanie, bieganie czy nawet skakanka, pomaga dotlenić krew i wysłać więcej składników odżywczych do mózgu. Pomaga to w myśleniu i koncentracji. Badania pokazują nawet, że krótkie okresy lekkich ćwiczeń bezpośrednio po nauce poprawiają przypominanie sobie nowych informacji.

Kluczem motywacji do nauki jest organizacja czasu i pracy oraz umiejętność efektywnego wykorzystania umysłu.

psycholog Agnieszka Stępniak-Łuczywek