Programy profilaktyczne w roku szkolnym 2023/24.

 Misją naszej szkoły jest towarzyszenie młodemu człowiekowi w tym szczególnym okresie jego rozwoju jakim jest nauka w szkole, jest to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również rozwijanie talentów i pasji, wychowanie w duchu patriotyzmu i poszanowania tradycji, przygotowanie do odbioru zjawisk współczesnej kultury oraz do życia w sferze osobistej i społecznej w harmonii ze środowiskiem naturalnym.

Niestety, wciąż rośnie liczba problemów, z którymi borykają się nasze dzieci i młodzież. Pojawiają się wciąż nowe zagrożenia np. zagrożenia związane z życiem on line. Jako szkoła nie tylko uczymy, ale staramy się wspierać rodziców w procesie wychowawczym. Temu właśnie mają służyć wszystkie nasze działania profilaktyczno-wychowawcze. Staramy się dać dzieciom wiedzę o tych zagrożeniach i nauczyć, jak sobie radzić w sytuacjach trudnych.

W naszej szkole przez cały rok realizujemy:

I.  Program „Chronimy dzieci”

Na godzinach wychowawczych będziemy mówić o:               

1. prawach dziecka i prawach człowieka dorosłego, szacunku i tolerancji, właściwej komunikacji i asertywności;

2.  jak bezpiecznie korzystać z urządzeń cyfrowych, z Internetu, co to jest cyberprzemoc i jak sobie z nią radzić,

3. używkach i uzależnieniach, a także o innych zagrożeniach, które niesie ze sobą współczesny świat.

II. Program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie osób uczniowskich, rodziców i nauczycieli na otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym. Zbudowany został przez specjalistki: A. Kuberską , M.Snoch, A. Friedrich, J. Żukowską-Gołębiewską z Fundacji UNAWEZA.

Tematy lekcji w I półroczu: Poczuj emocje. Nazwij potrzeby. Moje granice. Potrzebuję pomocy. Jak to zakomunikować?

III. „Mistrz dobrego zachowania” (wybór na koniec I i II semestru mistrza klasowego)

Dokumenty obowiązujące w szkole:

  1. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
  2. Polityka Ochrony Dzieci.
  3. Szkolne procedury postępowania w sytuacjach trudnych.
  4. Procedura udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  5. Procedury postępowania z uczniem przewlekle chorym.

 psycholog Agnieszka Stępniak-Łuczywek i  pedagog/pedagog specjalny Jolanta Marczak