Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji gdy inny człowiek będzie potrzebował pomocy. W mózgu pozbawionym tlenu już po kilku minutach zachodzą poważne nieodwracalne uszkodzenia. Żadna karetka nie dotrze tak szybko…
Niestety, aż 63% młodych Polaków nie udzieliłoby pierwszej pomocy, ponieważ boją się, że mogliby zaszkodzić… Należy zadać sobie wtedy pytanie – czy można bardziej zaszkodzić człowiekowi, który nie oddycha, a jego serce nie bije? Odpowiedź jest oczywista, prawda? Boimy się pomóc, również ze strachu, że zostaniemy pociągnięci do odpowiedzialności karnej, jeśli u poszkodowanego wystąpią komplikacje. Jesteśmy przekonani, że z braku profesjonalnego przygotowania, zamiast pomóc możemy tylko bardziej zaszkodzić. Prawda zaś jest taka, że do odpowiedzialności karnej możemy być pociągnięci wtedy, gdy nie podejmiemy próby ratowania ludzkiego życia! Nie należy natomiast obawiać się prawnych konsekwencji działań prowadzonych w ramach udzielania pomocy przedmedycznej. Do tej pory nikt w Polsce nie został ukarany za nieprawidłowe udzielenie pierwszej pomocy.
Podstaw resuscytacji krążeniowo-oddechowej jest kilka: własne bezpieczeństwo (stosowanie rękawiczek jednorazowych), sprawdzenie reakcji poszkodowanego, sprawdzenie oddechu, udrożnienie jego dróg oddechowych (m.in. odgięcie głowy), uciskanie klatki piersiowej (około 100-120 uciśnięć na minutę).
Po raz kolejny w naszej szkole przeprowadzone zostało szkolenie z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie klas VIII i VII omawiali zasady udzielania pomocy, ćwiczyli pozycję boczną i uciskanie klatki piersiowej – nie tylko na fantomie, ale także na swoich kolegach i koleżankach.
Zaś grupa naszych maluchów miała okazję poćwiczyć elementy musztry i porozmawiać z żołnierzem na temat wojska.
Szkolenie przeprowadzili: mł. chor. Przemysław Kalbarczyk – żołnierz, instruktor i ratownik medyczny ze Szkoły Podoficerskiej Sił Powietrznych i p. Agnieszka Stępniak-Łuczywek – psycholog z Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego i Szkoły Podoficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.