Szanowni Rodzice – uwaga na telefon, komputer, Internet!
Jeśli zaobserwujecie u Swojego dziecka następujące objawy: problemy z koncentracją, senność, gorsze wyniki w nauce, zaniedbywanie obowiązków, pogorszenie relacji ze znajomymi, rezygnacja z dawnych zainteresowań na rzecz internetu – mogą to być poważne oznaki, że dziecko przestaje kontrolować czas spędzany w sieci. Trzeba się wtedy uważnie przyjrzeć – bo może to świadczyć o uzależnieniu dziecka od Internetu.
Test: Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu? Aby rozpoznać, czy Twoje dziecko ma problem, odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Czy czujesz, że dziecko jest nadmiernie zaabsorbowane Internetem (myśli/mówi o poprzednich/następnych pobytach w Sieci)?
- Czy czuje potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu?
- Czy pozostaje w sieci dłużej niż pierwotnie planowało?
- Czy dziecko wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu korzystania z Internetu?
- Czy dziecko czuje się niespokojne, zirytowane, gdy nie może korzystać z Internetu?
- Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu Internetu?
- Czy oszukuje Cię, aby ukryć narastający problem Internetu?
- Czy używa Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na poprawę pogorszonego nastroju (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)? 5 twierdzących odpowiedzi oznacza uzależnienie od Internetu.
Co może zrobić w tej sytuacji rodzic?
Gdy zaczynasz mieć obawy, że Twoje dziecko się uzależnia: pamiętaj, że to poważna sprawa. Porozmawiaj z dzieckiem i ustal zasady korzystania z komputera:
- Umieścić go we wspólnym miejscu – masz prawo wiedzieć, w jaki sposób dziecko wykorzystuje komputer;
- Konsekwentnie stosuj zasadę: najpierw obowiązki, a później komputer;
- Interesuj się tym, co dziecko robi przy komputerze, z jakich programów i gier komputerowych korzysta;
- Ucz dziecko krytycznego wybierania gier komputerowych i racjonalnego korzystania z tej formy rozrywki;
- Wzbudzaj w dziecku motywację do poszukiwania gier zawierających treści konstruktywne /gry edukacyjne, logiczne, encyklopedie i programy do interaktywnej nauki języków obcych itd.;
- Wspólnie z dzieckiem ustal zasady, z jakich gier może korzystać, a które są dla nich niedozwolone i dlaczego. Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy jesteś w domu.
- Należy zadbać, aby dziecko zawsze pytało rodziców o pozwolenie na korzystanie z gier komputerowych;
- Kontroluj i ogranicz czas korzystania dzieci z mediów elektronicznych oraz ucz samokontroli w tym zakresie do 12 roku życia nie należy używać go dłużej niż 1 godz dziennie, między 12-16 rokiem życia – najwyżej 2 godz.
Agnieszka Stępniak-Łuczywek psycholog