JAK SKUTECZNIE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO EGZAMINU
Sprawdziany, kartkówki, egzaminy… To sposoby na sprawdzenie jak przyswoiliśmy sobie wiedzę. Każdy z nich jest ważny i może mieć znaczenie dla dalszej edukacji. Warto więc wiedzieć jak się do nich przygotować. A jeszcze teraz kiedy zbliża się koniec semestru napięcie rośnie… Wielu z Was zaczyna się denerwować, że czas ucieka i nie wiecie za co się tu zabrać w pierwszej kolejności. Nie ma cudownej recepty na efektywną naukę, która odpowiadałaby każdemu. Są jednak pewnie sprawdzone sposoby ,które mogą pomóc…
A zatem – kilka rad na efektywną naukę:
1. Planowanie
Przygotuj sobie plan nauki. Policz ile masz czasu do sprawdzianu/zaliczenia/egzaminu
-ile tygodni, może nawet dni.
Jakiego materiału musisz się nauczyć, a co powtórzyć – i w jakiej kolejności to zrobić.
Co jest najważniejsze, najtrudniejsze, co będzie wymagało od Ciebie najwięcej wysiłku lub czasu.
Nie traktuj nauki jako zło konieczne-będzie ci wtedy trudniej.
Pozytywne nastawienie to połowa sukcesu.
2. Miejsce do nauki
To prawda, że uczyć można się wszędzie, ale są miejsca gdzie jest łatwiej – cichy przewietrzony pokój, biurko (uporządkowana przestrzeń), wygodny fotel.
Nie ucz się leżąc-to pozycja, która skłania do odpoczynku-szybko poczujesz znużenie, a nawet senność.
Ważne jest dobre oświetlenie i żeby nie było w pokoju za ciepło-rozleniwia.
Przygotuj coś do picia, najlepiej wodę mineralną i coś do przegryzienia-owoc lub kawałek czekolady.
Trzeba dostarczyć mózgowi energii, no i sobie jakoś osłodzić ten trudny czas.
3. W nauce rób przerwy-krótki odpoczynek zwiększy efektywność pracy.
W czasie nauki możesz słuchać muzyki, ale nie każdej. Najlepiej „wspomaga” uczenie muzyka Mozarta-zmniejsza stres, dodaje pozytywnej energii, ułatwia zapamiętywanie. Nawet jeśli nie przepadasz za muzyką poważną – spróbuj-naukowo udowodniono, że wielu osobom pomaga. Dobra też będzie muzyka relaksacyjna (ale tylko taka która nie usypia).
Jeśli poczujesz zmęczenie, rozdrażnienie, zaczynasz się denerwować, to zapewne czas na zrtobienie przerwy – poćwicz, porozciągaj się lub wyjdź na krótki spacer a może trzeba będzie zakończyć naukę w tym dniu.
Śpij minimum 7 godzin na dobę. Nic tak skutecznie nie regeneruje sił , jak mocny, spokojny sen.
4. Nauka wielozmysłowa
Nauka to nie tylko bierne „zakuwanie”.
Uczyć mogą wszystkie twoje zmysły-notuj, rysuj, oglądaj, słuchaj, śpiewaj, stukaj, mów szeptem lub głośno, spaceruj po pokoju.
Przede wszystkim jednak skoncentruj się –powiedz sobie, że teraz czas przeznaczasz na naukę i tylko na naukę.
Z tekstu wybierz informacje najważniejsze, kluczowe, często „wytłuszczone”- powtórz je kilka razy.
Ucz się ze zrozumieniem.
Wyznaczaj sobie pytania do tekstu i sam na nie odpowiadaj.
Wyobraź sobie to, o czym się uczysz, stwórz obraz tego o czym czytasz.
Staraj się skojarzyć materiał z czymś, co już znasz. Opowiadaj tekst własnymi słowami.
Jeśli jesteś „wzrokowcem”, czyli łatwiej uczysz się widząc tekst, to staraj się podkreślać na kolorowo, to co najważniejsze, rysować coś na marginesie (schemat-ilustrację), robić dopiski”- data , nazwa itp. ,przyklejać małe karteczki do tekstu itd.
Jeśli jesteś „słuchowcem”, czyli łatwiej zapamiętujesz słuchając, to głośno powtarzaj zapamiętywany materiał, twórz rymowanki, dyskutuj z kolegami o zagadnieniach lub opowiadaj je domownikom ( rodzice na pewno chętnie posłuchają), nagrywaj sobie tekst „własnymi słowami”, a potem często go odsłuchuj.
Jeśli to pomaga-ucz się chodząc po pokoju.
Zawsze ucz się przemiennie przedmiotów ścisłych i humanistycznych.
5. Powtórki
Każdy tekst czytaj w skupieniu-nie myśl o niczym innym.
Przeczytaj, podkreślając, to co najważniejsze.
Potem czytaj to, co podkreśliłeś-cicho.
Rób notatki na marginesie lub kartkach, jeśli nasunęło ci się coś ważnego związanego z tekstem.
Dokładnie przeanalizuj rysunki, schematy, tabelki i to co „wytłuszczone” lub napisane kursywą-autor uznał to za istotne.
Jeśli są podsumowania-czytaj je uważnie.
A teraz zaczynaj powtarzać. Materiał musi „ przejść” do pamięci długotrwałej. Wielu uczniów denerwuje się, że już po kilku godzinach od nauki danego materiału, zaczyna go zapominać. Zapamiętywanie wymaga powtórek.
Generalną zasadą jest, że powtórki należy robić krótko po przyswajaniu danego materiału. Powtórki mogą mieć różną formę: np. szybkie przejrzenie notatek, czytanie tego, co zakreślone, podsumowania, opowiadania sobie, zerkając na tekst. Powtarzamy kilka razy.
Pamiętaj jeśli systematycznie uczyłeś się przez cały rok szkolny, to szybko sobie wszystko przypomnisz. Przecież to „jest” w twojej głowie.
6. Sprawdzian/Egzamin
Na sprawdzianie/egzaminie nie panikuj, że pustka w głowie.
Uczyłaś/eś się więc sobie przypomnisz!!! Będzie dobrze !!!
Weź kilka głębokich oddechów i … do pracy.
– uważnie przeczytaj polecenia, nie komentuj ich
– próbuj odpowiadać na wszystkie pytania zamknięte, jeśli nie znasz odpowiedzi-wybieraj tę, która wydaje ci się najbardziej prawdopodobna
– najpierw odpowiadaj na pytania, które wydają ci się proste, potem przejdź do trudniejszych-mogą zabrać ci więcej czasu
– na pytania otwarte odpowiadaj zwięźle, formułuj swoje myśli sensownie, logicznie.
– uważnie zaplanuj treść wypowiedzi pisemnej
– sprawdź-związek treści z tematem, ortografię (nawet dysortograficy – wy też musicie uważać!!!)
– wykorzystaj cały ,przeznaczony na sprawdzian/egzamin.
Pamiętaj że to tylko sprawdzian Twojej wiedzy i umiejętności, ale nie „koniec świata”
Trzeba go zdać! Masz wiedzę, uwierz więc w siebie, dasz radę!!!
Powodzenia na wszystkich zaliczeniach, sprawdzianach i egzaminach
Agnieszka – Wasz psycholog