Uwaga na telefon, komputer, Internet!

Szanowni Rodzice – uwaga na telefon, komputer, Internet!

Jeśli zaobserwujecie u Swojego dziecka następujące objawy: problemy z koncentracją, senność, gorsze wyniki w nauce, zaniedbywanie obowiązków, pogorszenie relacji ze znajomymi, rezygnacja z dawnych zainteresowań na rzecz internetu – mogą to być poważne oznaki, że dziecko przestaje kontrolować czas spędzany w sieci. Trzeba się wtedy uważnie przyjrzeć – bo może to świadczyć o uzależnieniu dziecka od Internetu.

Test: Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu? Aby rozpoznać, czy Twoje dziecko ma problem, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  1. Czy czujesz, że dziecko jest nadmiernie zaabsorbowane Internetem (myśli/mówi o poprzednich/następnych pobytach w Sieci)?
  2. Czy czuje potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu?
  3. Czy pozostaje w sieci dłużej niż pierwotnie planowało?
  4. Czy dziecko wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu korzystania z Internetu?
  5. Czy dziecko czuje się niespokojne, zirytowane, gdy nie może korzystać z Internetu?
  6. Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu Internetu?
  7. Czy oszukuje Cię, aby ukryć narastający problem Internetu?
  8. Czy używa Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na poprawę pogorszonego nastroju (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)? 5 twierdzących odpowiedzi oznacza uzależnienie od Internetu.

Co może zrobić w tej sytuacji rodzic?
Gdy zaczynasz mieć obawy, że Twoje dziecko się uzależnia: pamiętaj, że to poważna sprawa. Porozmawiaj z dzieckiem i ustal zasady korzystania z komputera:

  1. Umieścić go we wspólnym miejscu – masz prawo wiedzieć, w jaki sposób dziecko wykorzystuje komputer;
  2. Konsekwentnie stosuj zasadę: najpierw obowiązki, a później komputer;
  3. Interesuj się tym, co dziecko robi przy komputerze, z jakich programów i gier komputerowych korzysta;
  4. Ucz dziecko krytycznego wybierania gier komputerowych i racjonalnego korzystania z tej formy rozrywki;
  5. Wzbudzaj w dziecku motywację do poszukiwania gier zawierających treści konstruktywne /gry edukacyjne, logiczne, encyklopedie i programy do interaktywnej nauki języków obcych itd.;
  6. Wspólnie z dzieckiem ustal zasady, z jakich gier może korzystać, a które są dla nich niedozwolone i dlaczego. Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy jesteś w domu.
  7. Należy zadbać, aby dziecko zawsze pytało rodziców o pozwolenie na korzystanie z gier komputerowych;
  8. Kontroluj i ogranicz czas korzystania dzieci z mediów elektronicznych oraz ucz samokontroli w tym zakresie do 12 roku życia nie należy używać go dłużej niż 1 godz dziennie, między 12-16 rokiem życia – najwyżej 2 godz. Agnieszka Stępniak-Łuczywek psycholog